Sortowanie
Źródło opisu
Katalog zbiorów
(21)
Forma i typ
Książki
(21)
Proza
(19)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(1)
Publikacje popularnonaukowe
(1)
Dostępność
dostępne
(18)
wypożyczone
(3)
nieokreślona
(2)
Placówka
Wypożyczalnia dla Dorosłych
(21)
Filia nr 1
(1)
Filia nr 2
(1)
Autor
Gucio Kaja
(2)
Makaruk Katarzyna
(2)
Siemion Piotr (1961- )
(2)
Żychliński Arkadiusz (1976- )
(2)
Barba Andrés (1975-)
(1)
Becker Emma (1988- )
(1)
Borówka Ewa
(1)
Braszak Piotr
(1)
Da Empoli Giuliano (1973- )
(1)
Dzierzgowska Anna (tłumacz)
(1)
Dzierzgowski Jan
(1)
Emezi Akwaeke (1987- )
(1)
Enright Anne (1962- )
(1)
Geppert Beata
(1)
Giszczak Jacek (1956- )
(1)
Górniak Mateusz (1996- )
(1)
Górniak Mateusz (1996- ). Chata, taka z drewna
(1)
Górniak Mateusz (1996- ). Nomadka
(1)
Helfer Monika (1947- )
(1)
Helfer Monika‪ (1947- )
(1)
Izagirre Ander (1976- )
(1)
Kamińska-Maurugeon Magdalena
(1)
Kamińska-Maurugeon Magdalena (1974- )
(1)
Lisowki Rafał
(1)
Manguso Sarah (1974- )
(1)
Murray Paul (1975- )
(1)
NDiaye Marie (1967- )
(1)
Nolan Megan (1990- )
(1)
Oates Joyce Carol (1938- )
(1)
Okrasko Katarzyna
(1)
Porter Brian (1963- )
(1)
Shteyngart Gary (1972- )
(1)
Stroiński Maciej (1984- )
(1)
Tadra Izabela
(1)
Tellier Herve Le (1957- )
(1)
Ulicka Ludmiła (1943- )
(1)
Williams John (1922-1994)
(1)
Witczak Łukasz (1982- )
(1)
Wołk-Łaniewski Jerzy (1986- )
(1)
Rok wydania
2020 - 2025
(21)
Okres powstania dzieła
2001-
(19)
1901-2000
(2)
1945-1989
(1)
1989-2000
(1)
Kraj wydania
Polska
(21)
Język
polski
(21)
Przynależność kulturowa
Literatura amerykańska
(5)
Literatura francuska
(4)
Literatura irlandzka
(3)
Literatura polska
(3)
Literatura austriacka
(2)
Literatura hiszpańska
(2)
Literatura nigeryjska
(1)
Literatura rosyjska
(1)
Literatura senegalska
(1)
Temat
Kobieta
(4)
Rodzina
(4)
Ubóstwo
(3)
Dzieci
(2)
Mężczyzna
(2)
Relacje międzyludzkie
(2)
Społeczności lokalne
(2)
Adwokaci
(1)
Alkoholizm
(1)
Anomalie pogodowe
(1)
Artyści
(1)
Bezpieczeństwo zdrowotne
(1)
Bibliofile
(1)
Bogactwo
(1)
COVID-19
(1)
Czas
(1)
Dyktatura (ustrój)
(1)
Dziadkowie i wnuki
(1)
Dzieciobójstwo
(1)
Dziennikarze
(1)
Dżungle i lasy deszczowe
(1)
Eksperymenty medyczne na ludziach
(1)
Elita społeczna
(1)
Emigranci
(1)
Epidemie
(1)
Ginekologia
(1)
Hotele
(1)
I wojna światowa (1914-1918)
(1)
Język
(1)
Konflikt
(1)
Kryzys finansowy
(1)
Kłamstwo
(1)
Lekarze
(1)
Literaturoznawcy
(1)
Lockdown
(1)
Lot
(1)
Malarze
(1)
Marginalizacja społeczna
(1)
Matki i córki
(1)
Matki i synowie
(1)
Małżeństwo
(1)
Mitchell, S. Weir (1829-1914)
(1)
Mniejszości seksualne
(1)
Młodociane matki
(1)
Nadużycie funkcji publicznej
(1)
Naród
(1)
Nauczyciele akademiccy
(1)
Nieheteronormatywność
(1)
Nieplanowana ciąża
(1)
Niewolnictwo
(1)
Ofiary prześladowań
(1)
Ojcostwo
(1)
Ojcowie i córki
(1)
Oligarchowie poradzieccy
(1)
Osoby z zaburzeniami psychicznymi
(1)
Pamięć
(1)
Pisarze
(1)
Poeci
(1)
Problemy małżeńskie
(1)
Prostytucja
(1)
Prowincja
(1)
Przebaczenie
(1)
Przekaz międzypokoleniowy
(1)
Przestrzeń
(1)
Przyjaźń
(1)
Psychiatria
(1)
Pucz moskiewski (1991)
(1)
Relacja romantyczna
(1)
Reżyserzy
(1)
Rodzicielstwo
(1)
Rodzina dysfunkcyjna
(1)
Rodzina wielopokoleniowa
(1)
Rosjanie
(1)
Rzeczywistość alternatywna
(1)
Samoloty pasażerskie
(1)
Samotność
(1)
Sens życia
(1)
Sobowtór
(1)
Socjotechnika
(1)
Społeczność odizolowana
(1)
Stereotyp narodowy
(1)
Szczęście
(1)
Szpitale psychiatryczne
(1)
Uchodźcy
(1)
Uniwersytety
(1)
Utonięcie
(1)
Utopia
(1)
Wirus SARS-CoV-2
(1)
Więź rodzinna
(1)
Wsie
(1)
Wykluczenie społeczne
(1)
Wyzysk
(1)
Zabójstwo
(1)
Zdrada małżeńska
(1)
Śmierć rodzica
(1)
Świadomość narodowa
(1)
Temat: czas
1901-2000
(5)
2001-
(3)
1801-1900
(2)
1945-1989
(2)
1989-2000
(2)
1701-1800
(1)
1914-1918
(1)
Temat: miejsce
Austria
(2)
Polska
(2)
Boliwia
(1)
Francja
(1)
Londyn (Wielka Brytania)
(1)
Missouri (Stany Zjednoczone ; stan)
(1)
Nigeria
(1)
Nowy Jork (Stany Zjednoczone)
(1)
Rosja
(1)
Stany Zjednoczone (USA)
(1)
Warszawa (woj. mazowieckie)
(1)
Waterford (Irlandia)
(1)
Gatunek
Powieść
(11)
Powieść obyczajowa
(4)
Powieść autobiograficzna
(2)
Powieść psychologiczna
(2)
Thriller
(2)
Opracowanie
(1)
Powieść historyczna
(1)
Reportaż
(1)
Science fiction
(1)
Dziedzina i ujęcie
Etnologia i antropologia kulturowa
(1)
Historia
(1)
Polityka, politologia, administracja publiczna
(1)
21 wyników Filtruj
Książka
W koszyku
Śmierć Viveka Ojiego / Akwaeke Emezi ; przełożył Rafał Lisowski. - Warszawa : Filtry, copyright 2022. - 270, [1] strona ; 21 cm.
„Śmierć Viveka Ojiego” autorstwa Akwaeke Emezi, osoby piszącej pochodzącej z Nigerii, konstrukcją przywodzi na myśl „Kronikę zapowiedzianej śmierci” Gabriela Garcii Marqueza. Emezi opowiada losy nieheteronormatywnego chłopaka dorastającego w nigeryjskim miasteczku, gdzie kwestia identyfikacji płciowej jest tabuizowana. Na przeszkodzie do swobodnej ekspresji własnej tożsamości i miłosnego spełnienia stają lokalne przesądy oraz bezwzględny patriarchat. Ta misternie skonstruowana powieść została wysoko oceniona przez zagraniczną prasę, a amerykański „Newsweek” uznał ją za jedno z najważniejszych wydarzeń literackich 2020 roku.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia dla Dorosłych
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 821.111(73)-3 [lok. Wypożyczalnia dla Dorosłych] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bella, ciao / Piotr Siemion. - Warszawa : Filtry, 2022. - 279, [4] strony ; 21 cm.
Obrazoburcza, śmiało czerpiąca z popkultury, powieść o woli życia i pragnieniu śmierci na gruzach zrujnowanego świata. Bezlitosne spojrzenie na Europę, nie tylko ubiegłego wieku. A także komentarz do dzisiejszej Polski: podzielonej, wrogiej „obcym”, rządzonej resentymentem i pozbawionej wizji przyszłości. Koniec wojny, polskie „ziemie odzyskane”. Tropiony przez nową władzę pułkownik Szest zawiera swoisty pakt z diabłem, by ocalić nadmorskie miasteczko i uwięzionych tam ludzi. Staje na czele bojówki uformowanej z wyklętych i ludowców, ale wspólny triumf nie odwraca biegu historii. Co gorsza, nikt nie wie, jaki będzie świat, który wyłoni się z wszędobylskich zniszczeń. Wycofujące się armie, uchodźcy i przesiedleńcy, przemoc i strach. W tej infernalnej scenerii pojawia się jednak nadzieja: niemiecka branka, polska wyklęta i „tutejsze” dziecko łączą się w rodzinę, dla której z ruin dawnego świata warto odzyskać jedno – miłość.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia dla Dorosłych
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 821.162.1-3 [lok. Wypożyczalnia dla Dorosłych] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Wesołe pożegnanie / Ludmiła Ulicka ; przełożył Piotr Braszak. - Wydanie I. - Warszawa : Filtry, 2024. - 181, [2] strony ; 21 cm.
W upalne sierpniowe dni roku 1991 grupa rosyjskich emigrantów spotyka się w nowojorskim mieszkaniu umierającego artysty, Alika, by przy nim czuwać i bawić go rozmową. Charyzmatyczny malarz, beztroski lekkoduch, był postacią uwielbianą przez wszystkich, zwłaszcza kobiety, które do końca zabiegają o jego względy. Wspomnienia o dokonującym żywota przyjacielu przerywane są sprzeczkami i mnożącymi się w głowach bohaterów wątpliwościami. Kogo Alik kochał najbardziej? Czy należy go ochrzcić przed śmiercią, co jest pragnieniem Niny, największej słabości malarza, topiącej smutki w licznych drinkach? Czy może powinien stać się „prawdziwym Żydem”, o co z kolei zabiega rabin, obok popa doproszony na pożegnanie niewierzącego bon vivanta? Kulminacyjnym momentem książki jest pucz Janajewa, który bohaterowie oglądają w czasie rzeczywistym, dzięki transmisji CNN. Rosja, jaką znali i w jakiej czuli się dobrze, sypie się na ich oczach. A może jej nigdy nie było? I dlatego właśnie przylgnęli do teatralnej i wyobrażonej Rosji Alika? Ludmiła Ulicka w tej skondensowanej powieści porusza ważkie dla siebie tematy – znajdziemy tu spór dwóch wielkich religii, namysł nad losem emigranta skuszonego wizją amerykańskiego snu, wreszcie całe skomplikowanie myśli i uczuć związanych ze śmiercią, utratą, miłością i wygnaniem. A wszystko autorka oddaje w charakterystyczny dla siebie, pozbawiony patosu sposób. Wesołe pożegnanie to jedna z najlepszych powieści najważniejszej rosyjskiej pisarki, wielokrotnie wzmiankowanej jako kandydatka do literackiej Nagrody Nobla. Ponadto zawarta w niej próba rekonstrukcji rosyjskiej tożsamości wydaje się dziś bardzo aktualna.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia dla Dorosłych
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 821(47+57)-3 [lok. Wypożyczalnia dla Dorosłych] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Mag z Kremla / Giuliano da Empoli ; przełożył Jacek Giszczak. - Wydanie I. - Warszawa : Filtry Wydawnictwo, 2023. - 277, [3] strony, 20 cm.
„Mag z Kremla” w samej tylko Francji sprzedał się dotąd w ponad półmilionowym nakładzie, a prawa do powieści kupili wydawcy z kilkudziesięciu krajów. Tytułowym bohaterem owej fikcji politycznej jest reżyser teatralny i producent popularnego reality show Wadim Baranow, którego zbieg okoliczności czyni głównym socjotechnikiem odpowiedzialnym za sukces Putina. Baranow to postać inspirowana Władysławem Surkowem, rzeczywistym radcą Kremla, który zrozumiał, że ludziom nie tyle potrzebna jest polityka, ile mitologia; nie „ciepła woda w kranie” – lecz poczucie wyjątkowości. Dlaczego subtelny artysta i poeta, jakim był Baranow, zostaje konstruktorem społecznej rzeczywistości, gdzie nie ma miejsca na zniuansowane myśli i uczucia? Obok postaci fikcyjnych spotkamy na kartach powieści te znane z pierwszych stron gazet: między innymi Borysa Bierezowskiego, Eduarda Limonowa, Jewgienija Prigożina, Michaiła Chodorkowskiego… Powieść da Empoliego, pisana przed wybuchem wojny w Ukrainie, obejmująca okres od wojny w Czeczenii, przez igrzyska olimpijskie w Soczi, po inwazję na Krymie, dotyczy wprawdzie aparatu rosyjskiego państwa, ale w istocie jest refleksją nad uniwersalnymi mechanizmami władzy, tak bardzo potrzebną i aktualną w świecie ogarniętym nacjonalistycznymi populizmami, czemu sprzyjają nowe technologie. „Mag z Kremla” w 2022 roku został wyróżniony Nagrodą Akademii Francuskiej, znalazł się też w finale Nagrody Goncourtów.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia dla Dorosłych
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 821.133.1-3 [lok. Wypożyczalnia dla Dorosłych] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Dwie powieści ruchu / Mateusz Górniak. - Wydanie I. - Warszawa : Filtry Wydawnictwo, 2023. - 186, [5] stron ; 21 cm
W Chacie, takiej z drewna Człowiek z Kamerą, Bohater, Fura oraz autostopowiczki Mucha i Mała porzucają wszystko i udają się na skraj lasu, by pobudować tam dla siebie siedziby. Ich podróż to rozpisany na głosy manifest międzygatunkowego sojuszu, a także próba myślenia utopijnego. Siłą napędową tej powieści drogi są rytm, przygoda, ucieczka i ekstaza. Ostentacyjnie wolna Nomadka prowadzi nas przez miasto z dala od jego głównych szlaków. Kolejne etapy „przygody” narratorki wyznaczają przypadkowe spotkania, rozmowy o permanentnej życiowej katastrofie, wizyta na basenie i afekt do przystojnego strażaka.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia dla Dorosłych
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 821.162.1-3 [lok. Wypożyczalnia dla Dorosłych] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Hałastra / Monika Helfer ; przełożył Arkadiusz Żychliński. - Wydanie I. - Warszawa : Filtry Wydawnictwo, 2023. - 163, [4] strony ; 21 cm.
Laureatka Literackiej Nagrody Europy Środkowej Angelus 2024. Urodzona na austriackiej prowincji Monika Helfer otwiera wydaną w 2020 roku „Hałastrą” autobiograficzny tryptyk rodzinny, w jakim przygląda się własnym korzeniom. Autorka cofa się tu w czasie do września 1914 roku, czyli wybuchu Wielkiej Wojny, która naznaczyła początek małżeństwa jej dziadków. To ich głównie dotyczy ta historia, utkana z rodzinnych przekazów, domysłów, pytań i wątpliwości. Najłatwiej byłoby przyporządkować tę prozę do popularnego dziś gatunku autofikcji, ale Monika Helfer tka tu literaturę par excellence, której stawką nie jest zrelacjonowanie osobistego życia, lecz uniwersalna opowieść o człowieczeństwie. „Może było właśnie tak. A może nieco inaczej” – zdaje się mówić Helfer opisująca swoich bohaterów ze współczuciem i taktem, jakich mógłby się od niej uczyć niejeden czuły narrator i niejedna czuła narratorka. Wyjątkowość „Hałastry” tkwi właśnie w jej tonie, z jednej strony sprawozdawczym i nieuzurpującym sobie prawa do wszechwiedzy o bliźnich, z drugiej wrażliwym na coś, co tłumacz tej powieści, Arkadiusz Żychliński, określił w posłowiu jako mikroemocje.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia dla Dorosłych
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 821.112.2-3 [lok. Wypożyczalnia dla Dorosłych] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Tatuś / Monika Helfer ; przełożył Arkadiusz Żychliński. - Wydanie I. - Warszawa : Filtry Wydawnictwo, 2025. - 180, [4] strony ; 21 cm.
Drugi tom autobiograficznego tryptyku rodzinnego, który zapewnił Monice Helfer status literackiej gwiazdy. Tym razem autorka czyni głównym bohaterem swojego ojca, cofając się do czasów własnego dzieciństwa i młodości. Josef, mąż Grete, córki pięknej Marii, którą znamy z Hałastry, był człowiekiem o wielu twarzach: czuły tatuś, ale i nieprzystępny patriarcha, bibliofil, ale i książkoholik. To on nauczył przyszłą pisarkę miłości do czytania i wpoił jej uważność na słowa. Poprzedni tom nosi tytuł "Hałastra".
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia dla Dorosłych
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 821.112.2-3 [lok. Wypożyczalnia dla Dorosłych] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Kłamcy / Sarah Manguso ; przełożyła Ewa Borówka. - Wydanie I. - Warszawa : Filtry Wydawnictwo, 2025. - 228, [4] strony ; 21 cm.
Kiedy Jane, początkująca pisarka, spotyka filmowca Johna Bridgesa, wydaje się, że oboje pragną tego samego: kochać i twórczo się rozwijać. Biorąc ślub, Jane wierzy, że znalazła wszystko, czego szukała, wierzy w to jeszcze kilka lat później, gdy odkrywa trudy i radości macierzyństwa. Ale wkrótce całe je życie zostanie podporządkowane ambicjom i kaprysom Johna – krótko mówiąc: Jane staje się żoną. Z rzadka udaje jej się pisać, próbuje znaleźć pracę na uniwersytecie, co jest trudne, bo całe dnie zajmuje się synem i łagodzi skutki destrukcyjnych nawyków męża. A jednak trwa w małżeństwie i to pomimo licznych upokorzeń, które ją spotykają. Małżeństwo na dobre chwieje się w posadach, gdy kariera bohaterki rozkwita. „Kłamcy” to przenikliwe i zabawne studium tego, jak sami opowiadamy sobie własne historie. Powieść przewrotna, bo jej narratorką jest Jane, a czy można ufać opowieści kobiety, która samą siebie okłamuje tak udatnie?
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia dla Dorosłych
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. 821.111(73)-3 [lok. Wypożyczalnia dla Dorosłych] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Żądło / Paul Murray ; przełożył Łukasz Witczak. - Wydanie I. - Warszawa : Filtry Wydawnictwo, 2025. - 562, [6] stron ; 24 cm.
Książka wydana przy wsparciu Literature Ireland.
Ta głośna książka przez wielu krytyków została okrzyknięta najlepszą powieścią ostatnich lat. Autorowi przyniosła liczne nagrody, między innymi Eason Novel of The Year oraz Nero Gold Prize. Znalazła się też w finale Nagrody Bookera. Niegdyś zamożnych Barnesów poznajemy w chwili, gdy globalny kryzys finansowy pogrzebał ich majątek. Materialna katastrofa pociąga za sobą emocjonalną – upadek lukratywnego biznesu Dickiego odsłania grę pozorów, w której uczestniczyli wszyscy bohaterowie. Mieszkańcy prowincjonalnego miasteczka zastanawiają się, czy o bankructwie salonu samochodowego nie zadecydował przypadkiem pierwiastek moralny. Tymczasem żona byłego potentata, Imelda, za młodu najpiękniejsza dziewczyna w całym hrabstwie, udaje przed sąsiadami, że wszystko jest w porządku, choć w domu rozgrywa się dramat. Córka Barnesów, Cass, utalentowana poetka i najlepsza uczennica w klasie, zamiast uczyć się do matury, raz po raz upija się na umór. Jej młodszy brat, PJ, boi się przyznać rodzicom, że ma za małe buty, i marzy o tym, by uciec z domu. Coraz bardziej ucieka też jego ojciec, który spędza czas w lesie z miejscowym renegatem, budując schron przed rzekomo zbliżającą się apokalipsą. Wszyscy zadają sobie pytanie o swoje miejsce w życiu i o to, dlaczego sprawy potoczyły się tak źle. Nikt jednak z nikim nie rozmawia, każdy chowa swojego trupa w szafie, a scalić rodzinę próbuje tylko mały PJ. Czy mu się to uda, skoro żadna z bliskich mu osób nie dopuszcza do głosu swoich uczuć? Paul Murray bywa określany odpowiedzią Dublina na Jonathana Franzena. Żądło jest bowiem rozległą realistyczną sagą rodzinną, w której dysfunkcje rodziny stanowią zwierciadło słabości całego społeczeństwa. Perspektywa każdego z bohaterów jest tutaj oddana z empatią, składając się na misterną, trzymającą w napięciu opowieść, od której nie sposób się oderwać i której zakończenie pozostaje z nami na długo.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia dla Dorosłych
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. 821.111-3 [lok. Wypożyczalnia dla Dorosłych] (1 egz.)
Długość kolejki oczekujących: 2.
Książka
W koszyku
Nolan, budując wciągającą akcję, gra tu z poetyką thrillera („zabiła czy nie zabiła?”), ale tak naprawdę interesuje ją liryczny portret rodziny, której ułomności na pozór są zbyt pospolite, by czynić z nich literacki temat. Tymczasem autorka z codziennych zdarzeń, ludzkich defektów, błędów i potknięć tka mini-sagę na miarę Jonathana Franzena. Trzymająca w napięciu fabuła jest tu oczywiście atutem, ale o wielkości "Zwykłych ludzkich ułomności" stanowi empatia, z jaką autorka potrafi wczuć się w myśli i emocje tych, którzy – w powszechnej opinii – „nie umieją się wysławiać”. Niezwykła powieść o zwykłym życiu i o nieopatrznych krokach, jakie każdemu mogą się zdarzyć, a odmieniają los na zawsze. Dziedziczone z pokolenia na pokolenie traumy i słabości, ugruntowane miejscem w społecznym porządku, Nolan podnosi do rangi fatum; porywy serca, pożądania i gnuśność ukazuje niczym hybris. Czyta się tę kronikę dnia mizernego niczym tragedię grecką – choć pozbawioną patosu i bogów.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia dla Dorosłych
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 821.111-3 [lok. Wypożyczalnia dla Dorosłych] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Oto główny bohater Sasha Senderovsky, niegdyś poczytny autor „głupich, komicznych książek”, zaprasza do swojej wiejskiej posiadłości ludzi mu najbliższych: nieprzyzwoicie bogatą Karen o koreańskich korzeniach, która zbiła pieniądze na innowacyjnej aplikacji randkowej, jej kuzyna Eda, bon vivanta, który żyje z odziedziczonego majątku, Vinoda, hinduskiego imigranta, który ani nie odniósł zawodowego sukcesu, ani się nie dorobił, Dee – swoją dawną studentkę, której prowokacyjna eseistyczna książka o niskich klasach, z jakich się wywodzi, uczyniła ją znaną w pewnych kręgach, wreszcie sławnego Aktora, którego obecność częściowo ma zaimponować pozostałym gościom, a częściowo załatwić zmagającemu się z długami gospodarzowi intratną fuchę w telewizji. Na miejscu jest jeszcze żona Senderovsky’ego Masha, podobnie jak on rosyjska imigrantka żydowskiego pochodzenia, która trudni się terapią swoich rodaków, oraz ich adoptowana, urodzona w Chinach córka – Nat, niebinarna i neuroatypowa, która wydaje się z wszechobecnego chaosu rozumieć najwięcej. Ta kolorowa gromadka będzie przez kilka miesięcy rozmawiać, kłócić się, nawiązywać przelotne romanse i bardzo dobrze jeść. Jednak wszystkie te rozrywki nie przykryją poczucia, że życie przeciekło im przez palce i nie rozwieją lęku przed nadchodzącym kresem.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia dla Dorosłych
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 821.111(73)-3 [lok. Wypożyczalnia dla Dorosłych] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Hotel ZNP / Izabela Tadra. - Wydanie I. - Warszawa : Filtry Wydawnictwo, 2024. - 170, [5] stron ; 21 cm.
Hotel ZNP to prawdopodobnie najbrzydszy hotel w Warszawie. Ma jednak pewne zalety: z jego okien rozpościera się widok na Wisłę, a w szufladach nocnych stolików zamiast Biblii można znaleźć kryształowe popielniczki. Ponadto położony jest w połowie drogi między domami głównej bohaterki i mężczyzny, który ją interesuje. To dlatego para wybiera ten przybytek na miejsce schadzki. Belcia, niczym Szeherezada, za wszelką cenę chce przykuć uwagę obiektu pragnień niekończącą się opowieścią o swoim dawnym i obecnym życiu, wierząc, że póki ta będzie trwała, wciąż istnieje szansa na szczęśliwe zakończenie. Czy jednak snucie historii to właściwy oręż w walce o udane życie? Belcia przegląda się w lustrze swoich słów i tego, jakie robią wrażenie na innych. W jej głowie roi się od wypowiedzi ważnych dla niej postaci – zwłaszcza matki, ale także męża Wilhelma i wszystkich innych mężczyzn, z którymi Belcia była związana. W kakofonii półprawd i komunałów bohaterka rozpaczliwie próbuje usłyszeć samą siebie – czasami popadając w przesadę i emfazę, czasami broniąc się ironią i brawurą.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia dla Dorosłych
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 821.162.1-3 [lok. Wypożyczalnia dla Dorosłych] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Stoner / John Williams ; przełożył Maciej Stroiński. - Wydanie III w tej edycji. - Warszawa : Filtry Wydawnictwo, 2024. - 348, [3] strony : ilustracja ; 22 cm.
„Stoner” to jedna z najważniejszych powieści amerykańskich XX wieku, choć tę renomę zyskała stosunkowo późno. Gdy John Williams opublikował ją w 1965 roku, przeszła na rynku amerykańskim właściwie bez echa. Drugie życie dekadę temu nadały powieści dopiero europejskie wydania. Francuski przekład w wykonaniu znanej pisarki Anny Gavaldy z miejsca stał się bestsellerem, po czym „Stoner” powtórzył swój sprzedażowy sukces m.in. w Wielkiej Brytanii, Holandii, Niemczech i Izraelu, sprzedając się łącznie w półmilionowym nakładzie. W 2013 roku był również najchętniej czytaną powieścią w Stanach Zjednoczonych, zyskując uznanie takich autorów, jak Julian Barnes, Ian McEwan, Bret Easton Elis czy Tom Hanks.
Podobnie jak „Pani Bovary”, do której to powieści John Williams w swojej książce się odwołuje, „Stoner” opowiada o losie zupełnie przeciętnego człowieka, jego aspiracjach, pomyłkach, utratach, nieudolnym dążeniu do szczęścia. Pozornie nieznacząca fabuła staje się tu uniwersalną opowieścią o tym, w jaki sposób życiu nadajemy sens. Mówi o wadze uczuć i pracy. O kulturze, która niszcząco wpływa na miłość, seksualność i pożądanie. Późny sukces powieści Williamsa z pewnością bierze się z faktu, że każdy i każda z nas może zakrzyknąć „Stoner to ja”. A identyfikacja ta zarówno przynosi ukojenie, jak i bezbrzeżny smutek.
[oPIS WYDAWCY]
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia dla Dorosłych
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. 821.111(73)-3 [lok. Wypożyczalnia dla Dorosłych] (1 egz.)
Książka
W koszyku
"Gdzieś na skraju dżungli, w fikcyjnym miasteczku San Cristóbal nieoczekiwanie pojawia się grupa dzieci w wieku od 9 do 13 lat. Początkowo nic nie robią, po prostu są, wprowadzając niepokój samą swą innością – porozumiewają się w nieznanym języku i prowadzą życie rządzące się niepojętymi dla obywateli San Cristóbal prawami. Dzieci pozbawione opieki dorosłych są brudne, bezdomne i głodne, zdają się jednak szczęśliwe. Ich odrębność, odczuwana jako prowokacyjna, burzy kruchą równowagę zbiorowości. Zaburzona dynamika wspólnoty w konsekwencji prowadzi do tragedii. Wciągająca hipnotycznym rytmem zdań proza Barby porusza fundamentalne – zwłaszcza dzisiaj – kwestie. Co się dzieje ze społeczeństwem, które nie pozwala na twórczy bunt młodych. Jak dobrobyt wpływa na retorykę ksenofobii i wykluczenia. Jaki jest mechanizm powstawania teorii spiskowych i fake newsów. Jak zarządzanie strachem rodzi przemoc."
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia dla Dorosłych
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 821.134.2-3 [lok. Wypożyczalnia dla Dorosłych] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Tytuł oryginału: La Maison.
Książka, która we Francji stała się bestsellerem, wzbudziła mnóstwo emocji i dyskusji – żeby ją napisać, autorka przez dwa lata pracowała w berlińskim burdelu. W tekście, będącym mariażem powieści i reportażu, pisze z czułością o tytułowym „domu”, który w pewnym sensie zastąpił jej rodzinę, pokazuje wzajemną życzliwość i solidarność kobiet, kreśli zniuansowane portrety mężczyzn, którzy w dużej mierze korzystają z usług prostytutek w poszukiwaniu bliskości. Prostytutki opisywane przez Becker nie są bynajmniej ofiarami, lecz robotnicami, które z własnej woli wykonują swoją pracę, nierzadko odnajdując w niej satysfakcję, a nawet przyjemność. Tytuł znalazł się w finale tak prestiżowych nagród jak Prix Renaudot czy Prix de Flore oraz otrzymał Prix du roman des étudiants France Culture–Télérama, był również chwalony przez krytyków.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia dla Dorosłych
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 821.133.1-3 [lok. Wypożyczalnia dla Dorosłych] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Philip McDaragh był znakomitym poetą, ale mężem i ojcem fatalnym. Roztaczał czar, uwodził i rozkochiwał, a potem porzucał, by szukać natchnienia w ramionach kolejnych kobiet i w innych miejscach. Nell nigdy nie poznała swojego dziadka, ale uległa urokowi jego wierszy, a te zdają się powodować jej życiem. I to dwojako: każą dziewczynie opuścić rodzinny dom i szukać swobody, miłości oraz literackiego spełnienia w wielkim świecie, a zarazem nieuchronnie prowadzą z powrotem do tego domu – siedziby Terry i Carmel, jej babki i matki. I – jak się okazuje – także jej własnej, przynajmniej w sensie emocjonalnym, bez względu na to, jak bardzo starałaby się to zmienić. „Strzyżyk woleoczko” to znakomita powieść o sile poezji i rodzinnych więzi, a także o ich splątaniu. O powołaniu, miłości, zdradzie i zadawaniu bólu. O bolączkach samotnego rodzicielstwa i o tym, co przychodzi najtrudniej – o wybaczeniu.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia dla Dorosłych
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 821.111-3 [lok. Wypożyczalnia dla Dorosłych] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bohaterką reportażu "Potosí. Góra, która zjada ludzi" jest czternastoletnia dziewczynka pracująca w tytułowej kopalni srebra. Historia małej Alicji to opowieść o wyzysku boliwijskiej ludności, najpierw przez konkwistadorów i kolonistów, później – bezwzględnych kapitalistów, a zarazem oskarżenie rzucone światu, który do dziś prowadzi łupieżczą politykę wobec Południa lub w najlepszym razie odwraca wzrok od dramatu jego rdzennych mieszkańców.[nota wydawcy].
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia dla Dorosłych
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 82-92 [lok. Wypożyczalnia dla Dorosłych] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Marie NDiaye uznawana jest za jedną z największych współcześnie żyjących francuskich pisarek. Jej ostatnia powieść Zemsta należy do mnie (2021) odbiła się szerokim echem wśród francuskiej krytyki. Jej bohaterką jest adwokatka, która podejmuje się obrony morderczyni trojga własnych dzieci. Jak zrozumieć tę zbrodnię? Kochająca, a w oczach znajomych wzorowa i szczęśliwa matka postanawia odebrać życie tym, których darzy największym uczuciem… Mąż oskarżonej to trudne zadanie powierza mecenas Susane. Mężczyzna zdaje się nie pamiętać, że w przeszłości z adwokatką połączyło go dziwne zdarzenie. Ale czy rzeczywiście ono miało miejsce, czy jest tylko wytworem wyobraźni naszej bohaterki? Mecenas Susane to uciekinierka ze swojej klasy społecznej – rodzice widzą w niej jeden wielki sukces, ona sama natomiast cierpi na syndrom oszustki, tym bardziej, że robotnicze pochodzenie nie pozwala jej odnaleźć się w burżuazyjnym środowisku palestry. Jak w wielu książkach NDiaye awans klasowy się tu nie do końca udaje, a cena, jaką się płaci za „życie pomiędzy” jest ogromna: mecenas Susane jest kobietą bez właściwości, pozbawioną imienia, zredukowaną do swojej zawodowej roli. Co połączy adwokatkę z morderczynią? W czym ich los okaże się podobny? Jak w wielu książkach NDiaye przemieszczamy się w tej opowieści w czasie i przestrzeni, teraźniejszość przeplata się tu z przeszłością, krzyżują się narracyjne punkty widzenia. Specyficzny język powieści tętni jakby osobnym życiem, nadając powieści halucynacyjne, oniryczne tempo. Nie wiemy już, co jest prawdą, a co nie, czy istnieje w ogóle jakaś prawda czy tylko poszczególne prawdy jednostek. Czy możemy ufać naszym wspomnieniom – zdaje się pytać NDiaye – czy nasza pamięć to krętaczka? Zemsta należy do mnie swą wyrafinowaną strukturą rozsadza gatunkowe ramy. Z jednej strony czyta się ją jak thriller, z drugiej jak traktat o społecznej hierarchii, męskiej dominacji i opresji kobiet. Nie jest to jednak w żaden sposób proza ideologiczna. Rządzą nią wieloznaczność i ambiwalencja. Jak odmalowane tu Bordeaux, z jego mroczną historią handlu niewolnikami, wszystko zasnuwa mgła.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia dla Dorosłych
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 821.133.1-3 [lok. Wypożyczalnia dla Dorosłych] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Pomimo swoich osiemdziesięciu sześciu lat, mistrzyni amerykańskiej prozy Joyce Carol Oates nie zwalnia tempa. „Rzeźnika” (2024),jej najnowszą powieść, cechują typowe dla autorki epicki rozmach i pełna ferworu narracyjna energia. Podobnie jak w wielu innych książkach, pisarka inspiruje się tu realnie żyjącymi postaciami. Opowiada wstrząsającą historię eksperymentów na kobietach, jakich dopuszczał się doktor Silas Weir Mitchell, zwany „ojcem ginekopsychiatrii”. Wymyślona przez Mitchella pseudonauka miała za zadanie udowodnić, że zaburzenia psychiczne da się wyleczyć przez wyleczenie schorzeń części intymnych – często przez lekarza pozorowane. Mitchell okaleczył wiele kobiet, a przez lata pozostawał bezkarny, gdyż bestialskich zabiegów dokonywał na niewolnicach, dziewczynkach i obłąkanych – obywatelkach, które nie miały głosu. Chociaż wśród jego pacjentek były również postaci tak światłe i prominentne, jak Virginia Woolf czy Jane Addams, a sam Benjamin Franklin obwołał Mitchella geniuszem. „Rzeźnik” w sposób empatyczny i wnikliwy opisuje nadużycia patriarchatu oraz systemu władzy, który zalegalizował niewolnictwo. Ale to również wspaniałe dzieło pisarskiej wyobraźni, czerpiące pełnymi garściami z takich gatunków literackich, jak gotycki romans grozy, thriller, powieść historyczna czy body horror, by tak naprawdę pochylić się nad naturą zła. Krytycy porównywali „Rzeźnika” do „Frankensteina” Mary Shelley i twórczości Mariany Enriquez. Można go także śmiało zestawić z filmem „Substancja” Coralie Fargeat. Ta książka gra bowiem z konwencją gatunkową, a jednocześnie ją przezwycięża, ustanawiając nowe spojrzenie na ciało, kulturę, historię.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia dla Dorosłych
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 821.111(73)-3 [lok. Wypożyczalnia dla Dorosłych] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Historyczny esej, w którym autor polemizuje z cierpiętniczo-bohaterską interpretacją polskich dziejów, tak powszechną w publicznym dyskursie, i oferuje świeże spojrzenie na kształtowanie się idei polskiej państwowości, a także formowanie się świadomości narodowej i społecznej po 1795 roku.
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 3 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia dla Dorosłych
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 94(438) [lok. Wypożyczalnia dla Dorosłych] (1 egz.)
Filia nr 1
Brak informacji o dostępności: sygn. 94(438) [lok. Wypożyczalnia Filii nr 1] (1 egz.)
Filia nr 2
Brak informacji o dostępności: sygn. 94(438) [lok. Wypożyczalnia Filii nr 2] (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej